Perceptions about doctoral programs in educational sciences: study in universities in eastern Cuba

Keywords: educational sciences, doctoral programs, doctoral thesis, educational research

Abstract

Objective: This paper aims at exploring the perception of doctoral students about the quality of programs in Educational Sciences in five Cuban universities of the eastern region.Methods: Two online surveys were applied, through the "Google Forms" tool, to a sample of 46 graduates and 59 tutors. Data processing was supported by descriptive statistical techniques (absolute and relative value tabulation, calculation of the arithmetic mean, calculation of percentiles), content analysis, and triangulation. The derived information was obtained through analysis-synthesis and induction-deduction.Result: The most favorable perception was identified in the component referring to the elaboration of the thesis report, the pre-viva voce and the viva voce; while the least favorable in the theoretical-methodological component, among the three that make up the conception of doctoral training.Conclusion: Doctoral training achieves favorable effects on graduates that are more noticeable in their human and professional development, the maturation of scientific thought and the development of skills for the socialization of research results and their introduction in the solution of educational praxis problems. The effects are less favorable in terms of the transition from dependence to independence in research performance and the development of skills for the management of research projects and innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Valiente Sandó, Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas (2002).  Doctor Honoris Causa y Profesor Emérito. Profesor Titular del Centro de Estudios de Gestión Organizacional (CEGO) de la Universidad de Holguín. Investigador del proyecto “Formación doctoral interdisciplinaria en Ciencias de la Educación” (CEPES-UH). Publicó artículos contentivos de estudios sobre formación doctoral en ciencias de la educación en la Revista Cubana de Educación Superior (2018 y 2022) y la Revista Universidad y Sociedad (2020).

Alexei Romero Llorente, Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias de la Educación (2022). Profesor Asistente del Centro Universitario Municipal (CUM) de Sagua de Tánamo (Universidad de Holguín). Profesor y tutor en el Programa de Doctorado en Gestión Organizacional (Universidad de Holguín). Publicó capítulos de libros (Pueblo y Educación, 2023) y artículos relativos a la gestión de la socialización organizacional de los directores escolares noveles, en las revistas Edusol (2020), Transformación (2021) y Conrado (2022).

Yohan Díaz Ferrer, Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias de la Educación (2022). Profesor Auxiliar y Coordinador de la carrera Licenciatura en Contabilidad y Finanzas del CUM de Frank País (Universidad de Holguín). Investigador del proyecto “Formación doctoral interdisciplinaria en Ciencias de la Educación” (CEPES-UH). Publicó artículos relativos al criterio de expertos en las investigaciones doctorales (RCES, 2020) y el empleo del método Delphi (Ciencias de la Información, 2018; Revista Española de Documentación Científica, 2020 y Edusol, 2020).

Berta Margarita González Rivero, Universidad de La Habana

Doctora en Ciencias Psicológicas. Profesora Titular del CEPES (Universidad de La Habana). Investigador del proyecto “Formación doctoral interdisciplinaria en Ciencias de la Educación” (CEPES-UH). Publicó artículos contentivos de estudios sobre formación ciudadana en la Educación Superior y la formación del profesor universitario en Revista Universidad y Sociedad (2019, 2022), Perspectivas (2018, 2023), Atenas (2021, 2022) y Conrado (2020).

References

Addae, D. & Kwapong O. (2023). Percepciones de los estudiantes de doctorado sobre los seminarios de investigación en educación doctoral: un estudio de caso. Cogent Education, 10(1), 1-18. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2183701.

Akojie, P., Entrekin, F., Bacon, D. & Kanai, T. (2019). Qualitative Meta-Data Analysis: Perceptions and Experiences of Online Doctoral Students. American Journal of Qualitative Research, 3(1), 117-135. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de https://doi.org/10.29333/ajqr/5814.

Bamgboje-Ayodele, A., Ye, M., Almond, H. & Sakulwichitsintu, S. (2016). Inside the minds of doctoral students: Investigating challenges in theory and practice. International Journal of Doctoral Studies, 11, 243-267. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de http://ijds.org/Volume11/IJDSv11p243-267Bamgboje2269.pdf .

Bozkurt, V., Yalçinkaya, E., Karatafl, A., Talas, M. & Fiahin, A. (2021). Perceptions of doctoral students: Satisfaction, difficulties, gained skills and performance in publishing in academic journals. Yüksekögretim Dergisi, 11(2 Pt 1), 263–275. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de https://doi.org/10.2399/yod.20.516442.

Cornér, S., Löfström, E. & Pyhältö, K. (2017). The relationships between doctoral students’ perceptions of supervision and burnout. International Journal of Doctoral Studies, 12, 91-106. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de http://www.informingscience.org/Publications/3754.

Decreto Ley No. 372 “Del Sistema Nacional de Grados Científicos” (25 de marzo de 2019). Gaceta Oficial de la República de Cuba, Edición Ordinaria, Año CXVII, Número 65, La Habana, jueves 5 de septiembre de 2019, 1429-1432. https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2019-o65_0.pdf

Fernández-Fastuca, L. y Wainerman, C. (2015). “La dirección de tesis de doctorado: ¿una práctica pedagógica? Perfiles Educativos 37 (148), 156-171. Recuperado el 2 de junio de 2023, de: http://servicioseditoriales.unam.mx/perfiles_ojs3308/index.php/perfiles/article/view/49319/44372.

Hall, S. F. & Hulse, D. (2010). Perceptions of Doctoral Level Teaching Preparation in Counselor Education. The Journal of Counselor Preparation and Supervision, 1(2), 1-15. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de https://digitalcommons.fairfield.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1059&context=education-facultypubs&httpsredir=1&referer= .

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C.P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad México: Mc Graw Hill Education.

Lantsoght, E. O. L. (2021). Students’ Perceptions of Doctoral Defense in Relation to Sociodemographic Characteristics. Education Sciences, 11(463), 1-36. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de https://doi.org/10.3390/educsci11090463.

Mazerolle, S. M., Bowman, T. G. & Klossner, J. C. (2015). An analysis of doctoral students’ perceptions of mentorship during their doctoral studies. Athletic Training Education Journal. 10(3), 227–235. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de http://meridian.allenpress.com/atej/article-pdf/10/3/227/1452700/1003227.pdf.

Mendoza, J., Rizo, N., Beltrán, H. y Concepción, E. R. (2021). La formación doctoral: estudio comparativo entre Europa y América. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 170-182. Recuperado el 22 de mayo de 2023, de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n4/2218-3620-rus-13-04-170.pdf.

Mera, W. y Trelles, I. (2022). Experiencias sobre los aportes del CEPES en la formación doctoral de profesores de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil: una mirada desde sus protagonistas. Revista Cubana de Educación Superior, 41(Especial 1), 253-268. Recuperado el 22 de mayo de 2023, de https://revistas.uh.cu/rces/article/view/2822.

Ortiz-Torres, E. A. (2019). La calidad en la formación de doctores en Ciencias Pedagógicas: una evaluación desde sus egresados y propuestas de mejora. Revista Educación, 43(1), 1-15, Recuperado el 2 de junio de 2023, de: https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.24326.

Spronken-Smith, R., Brown, K. & Cameron, C. (2023). Perceptions of graduate attribute development and application in PhD graduates from US and NZ universities. Assessment & Evaluation in Higher Education, 48(1), 1-16. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de https://doi.org/10.1080/02602938.2023.2182873.

Yelibay, M., Karabassova, L., Mukhatayev, Z. & Yermukhambetova, A. (2022). The perception and experience of young researchers in doctoral programmes in the context of recent reforms in Kazakhstan. European Journal of Education, 57, 484–496. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de https://doi.org/10.1111/ejed.12513.

Youp, N. & Suki, N. M. (2022). Exploring Factors Influencing Postgraduate Doctoral Students Retention in Public Universities [Conference Paper]. AIC, Langkawi, Malasia. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de https://www.researchgate.net/publication/364737553.

Published
2023-08-08
How to Cite
Valiente Sandó, P., Romero Llorente, A., Díaz Ferrer, Y., & González Rivero, B. (2023). Perceptions about doctoral programs in educational sciences: study in universities in eastern Cuba. Transformación, 19(3), 475-492. Retrieved from https://rpa.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e4499