Competencies, curriculum and learning at the university. Raising a point for the debate: Background and concept discussions
Abstract
Objective: This article belongs to a series of papers about competency-based education. This one aims at outlining the theoretical framework and the corresponding antecedents from the beginning, together with the main obstacles facing university education in competency professional education.
Methods: To characterize the antecedents of competency-based education at the university the analysis-synthesis, induction-deduction and concrete-abstract methods were used.
Results: The study reveals theoretical and methodological inconsistencies by examining the evolution of competency-based education, particularly the paper accounts for the introduction to a deeper analysis of current curricula and the teaching practice.
Conclusions: The challenge of improving university education demands a change of current approaches, a truly competency-based oriented perspective, and the corresponding sound knowledge of epistemological grounds on the part of the professor staff.
Downloads
References
Antonijevic, N., & Chadwick, C. (1982). Estrategias Cognitivas y Metacognición. Revista de Tecnología Educativa, 7(4), 307-321.
Bajtín, M. (1982). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI. México: Siglo XXI.
Bajtín, M. (1984). El problema del texto en estética de la creación verbal. México : Siglo XXI.
Brunet, I., & Catalin, L. (2006). El discurso por competencias: Una propuesta de clarificación conceptual. Intangible Capital, 12(4), 978-1005. Recuperado el 5 de junio de 2019, de http://dx.doi.org/10.3926/ic.771
Brunner, J. (1992). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid, España: Alianza Brunet. .
Chomsky, N. (1965). Aspects of a Theory of Syntax. Cambridge: MIT Press.
Fitó, M., Martínez, M., & Rimbau, E. (2015). La implantación integral de la formación por competencias en titulaciones transversales: La experiencia de los Estudios de Economía y Empresa de la UOC. Intangible Capital, 11(4), 589-611. doi:http://dx.doi.org/10.3926/ic.623
Fletcher, S. (1991). NVQs, Standards and Competence. London: Kogan Page.
Freire, P. (1990). Pedagogía del oprimido. México: Universidad Abierta. Recuperado el 5 de junio de 2019 de http://www.universidadabierta.edu.mx
Gallego, R. (2000). El problema de las competencias cognitivas, una discusión necesaria. Colombia: Impresión ARFO Ltda.
Gardner, H. (1987). Las estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. México: Fondo de Cultura Económica.
Gardner, H. (1997). La mente no escolarizada. Cómo piensan y cómo deberían enseñar en las escuelas. México: SEP/Coop. Española, Fondo Mixto de Coop. Técnica y Científica.
Guerrero, C., & Narváez, G. (2013). Las competencias: Una propuesta conceptual hacia la unificación multidimensional en el contexto de los recursos humanos. European Scientific Journal, 4(especial), 391-402. Recuperado el 3 de mayo de 2019, de https://www.eujournal.org/index.php/esj/article/view/2491/2364
Hernández, C. A., Rocha, A., & Verano, L. (1998). Exámenes de Estado. Una propuesta de evaluación por competencias. Bogotá, Colombia: ICFES.
Hymes, D. (1972). Acerca de la competencia comunicativa. Revista Forma y Función(9), 13-37. Recuperado el 3 de mayo de 2019, de https://revistas.unal.edu.co/index.php/formayfuncion/article/download/17051 /17909%253A%253Apdf
Hymes, D. (1976). La Sociolingüística y la Etnografía del Habla. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Le Boterf, G. (2000). Ingeniería de las competencias. Bogotá, Colombia: Colección Formación y Desarrollo, Gestión 2000.
Marín, J., García, J., Perelló, M., & Canos, L. (2009). Propuesta de competencias para el Ingeniero de Organización en el contexto de los nuevos planes de estudio. Intangible Capital, 5(4), 387-406. Recuperado el 3 de mayo de 2019, de https://www.redalyc.org/pdf/549/54912882003.pdf
McClelland, D. (1973). Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist(28), 1-14. Recuperado el 3 de mayo de 2018, de http://dx.doi.org/10.1037/h0034092
McClelland, D. (1998). Identifying competencies with behavioral events interviews. Psychological Science, 9(5), 331-339. Obtenido de http://dx.doi.org/10.1111/1467-9280.00065
McLagan, P. (1997). Competencies: the next generation. Training & Development, May, 40-47. Recuperado el 3 de mayo de 2019, de https://eric.ed.gov/?id=EJ543935
Oppenheimer, A. (2014). ¡Crear o morir! Barcelona, España: Debate.
Pérez, M. (1999). Competencia Textual, Competencia Pragmática y Competencia Argumentativa. Ejes de la evaluación de producción de textos. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Rychen, S., & Salganik, L. (2003). A holistic model of competence. En S. Rychen, L. Salganik, L. Edwards, & E. Ballester, Competence Learning Challenges in Engineering Education in Spain: From Theory to Practice. Puerto Rico: 9th International Conference on Engineering Education. Recuperado el 3 de mayo de 2019, de http://conferences.academicjournals.org/cat/engineering/9th-international-conference-on-engineering-education-for-sustainable-development
Short, E. (1984). Competence reexamined. Educational Theory, 34(3), 201-207. Recuperado el 3 de mayo de 2019, de http://dx.doi.org/10.1111/j.1741-5446.1984.50001.x
Sternberg, R. J. (1997). Successful intelligence. New York: Simon and Shuster.
Tejada, J. (1999). Acerca de las competencias profesionales. Recuperado el 3 de mayo de 2019, de https://www.google.com.mx /search?hl=es&as_q=competencias&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_nlo=&as_nhi=&lr=&cr=&as_qdr=all&as_sitesearch=&as_occt=title&safe=images&as_filetype=pdf&as_rights=
Torrado, M. (1999). El Desarrollo de las Competencias: Una Propuesta para la Educación Colombiana. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Torrado, M. (2000). Educar para el desarrollo de las competencias: una propuesta para reflexionar. En D. Bogoya, M. Vinent, G. Restrepo, M. Torrado, F. Jurado, & M. Pérez (Edits.), Competencias y Proyecto Pedagógico (págs. 31-54). Bogotá: Unibiblos.
Verón, E. (1969). Lenguaje y comunicación social. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Vigotsky, L. S. (1979). Pensamiento y Lenguaje. México: Ediciones Quinto Sol.
Vigotsky, L. S. (1995). Historia del Desarrollo de las Funciones Psicológicas Superiores. Barcelona, España: Grijalbo.
Vinent, M. (1999). Lenguaje y Competencias. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Zavala, I. M. (1996). Bajtín y sus apócrifos. San Juan, Puerto Rico: Edit. Antrhopos. Biblioteca A.
Zabalza, M. (2007). El trabajo por competencias en la enseñanza universitaria. Universidad de Santiago de Compostela. Recuperado el 3 de mayo de 2019, de https://ddd.uab.cat/pub/poncom/2007/71100/conferencia.pdf