Competencies, curriculum and learning at the university. Raising a point for the debate: Background and concept discussions

Keywords: competency, competency-based curriculum, teaching-learning process, competency-based education

Abstract

Objective: This article belongs to a series of papers about competency-based education. This one aims at outlining the theoretical framework and the corresponding antecedents from the beginning, together with the main obstacles facing university education in competency professional education.

Methods: To characterize the antecedents of competency-based education at the university the analysis-synthesis, induction-deduction and concrete-abstract methods were used.

Results: The study reveals theoretical and methodological inconsistencies by examining the evolution of competency-based education, particularly the paper accounts for the introduction to a deeper analysis of current curricula and the teaching practice.

Conclusions: The challenge of improving university education demands a change of current approaches, a truly competency-based oriented perspective, and the corresponding sound knowledge of epistemological grounds on the part of the professor staff.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evelio Felipe Machado Ramírez, University of Camaguey

Doctor of Science and Doctor of Pedagogical Sciences. He currently serves as Professor of the Center for Educational Sciences Studies "Enrique José Varona" of the University of Camagüey. With 44 years of experience in Higher Education, he has served in Cuban and foreign universities and has researched and published in relation to research skills and competencies, as well as in relation to research epistemology.

Nancy Montes de Oca Recio, Universidad de Camagüey

Doctor of Pedagogical Sciences and Professor of the same study center. With 31 years of experience in Higher Education, he has served in Cuban and foreign universities and has researched and published in relation to the development of skills and competencies in basic sciences and mathematics teaching.

References

Referencias
Antonijevic, N., & Chadwick, C. (1982). Estrategias Cognitivas y Metacognición. Revista de Tecnología Educativa, 7(4), 307-321.
Bajtín, M. (1982). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI. México: Siglo XXI.
Bajtín, M. (1984). El problema del texto en estética de la creación verbal. México : Siglo XXI.
Brunet, I., & Catalin, L. (2006). El discurso por competencias: Una propuesta de clarificación conceptual. Intangible Capital, 12(4), 978-1005. Recuperado el 5 de junio de 2019, de http://dx.doi.org/10.3926/ic.771
Brunner, J. (1992). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid, España: Alianza Brunet. .
Chomsky, N. (1965). Aspects of a Theory of Syntax. Cambridge: MIT Press.
Fitó, M., Martínez, M., & Rimbau, E. (2015). La implantación integral de la formación por competencias en titulaciones transversales: La experiencia de los Estudios de Economía y Empresa de la UOC. Intangible Capital, 11(4), 589-611. doi:http://dx.doi.org/10.3926/ic.623
Fletcher, S. (1991). NVQs, Standards and Competence. London: Kogan Page.
Freire, P. (1990). Pedagogía del oprimido. México: Universidad Abierta. Recuperado el 5 de junio de 2019 de http://www.universidadabierta.edu.mx
Gallego, R. (2000). El problema de las competencias cognitivas, una discusión necesaria. Colombia: Impresión ARFO Ltda.
Gardner, H. (1987). Las estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. México: Fondo de Cultura Económica.
Gardner, H. (1997). La mente no escolarizada. Cómo piensan y cómo deberían enseñar en las escuelas. México: SEP/Coop. Española, Fondo Mixto de Coop. Técnica y Científica.
Guerrero, C., & Narváez, G. (2013). Las competencias: Una propuesta conceptual hacia la unificación multidimensional en el contexto de los recursos humanos. European Scientific Journal, 4(especial), 391-402. Recuperado el 3 de mayo de 2019, de https://www.eujournal.org/index.php/esj/article/view/2491/2364
Hernández, C. A., Rocha, A., & Verano, L. (1998). Exámenes de Estado. Una propuesta de evaluación por competencias. Bogotá, Colombia: ICFES.
Hymes, D. (1972). Acerca de la competencia comunicativa. Revista Forma y Función(9), 13-37. Recuperado el 3 de mayo de 2019, de https://revistas.unal.edu.co/index.php/formayfuncion/article/download/17051 /17909%253A%253Apdf
Hymes, D. (1976). La Sociolingüística y la Etnografía del Habla. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Le Boterf, G. (2000). Ingeniería de las competencias. Bogotá, Colombia: Colección Formación y Desarrollo, Gestión 2000.
Marín, J., García, J., Perelló, M., & Canos, L. (2009). Propuesta de competencias para el Ingeniero de Organización en el contexto de los nuevos planes de estudio. Intangible Capital, 5(4), 387-406. Recuperado el 3 de mayo de 2019, de https://www.redalyc.org/pdf/549/54912882003.pdf
McClelland, D. (1973). Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist(28), 1-14. Recuperado el 3 de mayo de 2018, de http://dx.doi.org/10.1037/h0034092
McClelland, D. (1998). Identifying competencies with behavioral events interviews. Psychological Science, 9(5), 331-339. Obtenido de http://dx.doi.org/10.1111/1467-9280.00065
McLagan, P. (1997). Competencies: the next generation. Training & Development, May, 40-47. Recuperado el 3 de mayo de 2019, de https://eric.ed.gov/?id=EJ543935
Oppenheimer, A. (2014). ¡Crear o morir! Barcelona, España: Debate.
Pérez, M. (1999). Competencia Textual, Competencia Pragmática y Competencia Argumentativa. Ejes de la evaluación de producción de textos. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Rychen, S., & Salganik, L. (2003). A holistic model of competence. En S. Rychen, L. Salganik, L. Edwards, & E. Ballester, Competence Learning Challenges in Engineering Education in Spain: From Theory to Practice. Puerto Rico: 9th International Conference on Engineering Education. Recuperado el 3 de mayo de 2019, de http://conferences.academicjournals.org/cat/engineering/9th-international-conference-on-engineering-education-for-sustainable-development
Short, E. (1984). Competence reexamined. Educational Theory, 34(3), 201-207. Recuperado el 3 de mayo de 2019, de http://dx.doi.org/10.1111/j.1741-5446.1984.50001.x
Sternberg, R. J. (1997). Successful intelligence. New York: Simon and Shuster.
Tejada, J. (1999). Acerca de las competencias profesionales. Recuperado el 3 de mayo de 2019, de https://www.google.com.mx /search?hl=es&as_q=competencias&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_nlo=&as_nhi=&lr=&cr=&as_qdr=all&as_sitesearch=&as_occt=title&safe=images&as_filetype=pdf&as_rights=
Torrado, M. (1999). El Desarrollo de las Competencias: Una Propuesta para la Educación Colombiana. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Torrado, M. (2000). Educar para el desarrollo de las competencias: una propuesta para reflexionar. En D. Bogoya, M. Vinent, G. Restrepo, M. Torrado, F. Jurado, & M. Pérez (Edits.), Competencias y Proyecto Pedagógico (págs. 31-54). Bogotá: Unibiblos.
Verón, E. (1969). Lenguaje y comunicación social. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Vigotsky, L. S. (1979). Pensamiento y Lenguaje. México: Ediciones Quinto Sol.
Vigotsky, L. S. (1995). Historia del Desarrollo de las Funciones Psicológicas Superiores. Barcelona, España: Grijalbo.
Vinent, M. (1999). Lenguaje y Competencias. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Zavala, I. M. (1996). Bajtín y sus apócrifos. San Juan, Puerto Rico: Edit. Antrhopos. Biblioteca A.
Zabalza, M. (2007). El trabajo por competencias en la enseñanza universitaria. Universidad de Santiago de Compostela. Recuperado el 3 de mayo de 2019, de https://ddd.uab.cat/pub/poncom/2007/71100/conferencia.pdf
Published
2020-01-01
How to Cite
Machado Ramírez, E., & Montes de Oca Recio, N. (2020). Competencies, curriculum and learning at the university. Raising a point for the debate: Background and concept discussions. Transformación, 16(1), 1-12. Retrieved from https://rpa.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/2817
Section
Artículos